Suzuki Vitara to kompaktowy SUV, który od lat cieszy się dużą popularnością dzięki swojej wszechstronności, niezawodności oraz korzystnemu stosunkowi jakości do ceny. Na przestrzeni lat, model ten oferował wiele różnych jednostek napędowych, co sprawia, że potencjalni nabywcy często zastanawiają się, który silnik będzie dla nich najlepszy. W tym artykule omówimy różne jednostki napędowe dostępne w Suzuki Vitarze i podpowiemy, który silnik warto wybrać w zależności od stylu jazdy i potrzeb.

Przegląd silników dostępnych w Suzuki Vitara

Wersje silnikowe Suzuki Vitara zmieniały się w zależności od generacji modelu oraz rynku, na którym był oferowany. Obecnie dostępne są zarówno silniki benzynowe, jak i hybrydowe, co pozwala na dostosowanie wyboru do indywidualnych preferencji. Poniżej przedstawiamy główne silniki stosowane w Suzuki Vitarze:

Silniki benzynowe:

  1. 1.0 BoosterJet (112 KM) – Trzycylindrowy silnik turbodoładowany, dostępny od 2015 roku. Oferuje dobrą równowagę między osiągami a ekonomią.
  2. 1.4 BoosterJet (140 KM) – Czterocylindrowy silnik turbo, zapewniający lepsze osiągi i elastyczność w porównaniu do wersji 1.0.

Silniki hybrydowe:

  1. 1.4 BoosterJet SHVS (129 KM) – Silnik z układem mild-hybrid, który łączy zalety turbodoładowanej jednostki benzynowej z elektrycznym wspomaganiem, poprawiając wydajność paliwową.

Silniki wysokoprężne:

  1. 1.6 DDIS (120 KM) – Silnik diesla, który oferował niskie zużycie paliwa, jednak ze względu na rosnące restrykcje emisji spalin, został wycofany z oferty na wielu rynkach.

Silnik 1.0 BoosterJet – Mała jednostka, wielkie możliwości

1.0 BoosterJet to kompaktowy, turbodoładowany silnik trzycylindrowy o mocy 112 KM. Jest to jednostka, która świetnie sprawdza się w codziennej jeździe miejskiej, oferując niskie zużycie paliwa i zadowalające osiągi. Dzięki turbodoładowaniu, mimo małej pojemności, silnik ten ma dobre przyspieszenie i radzi sobie także na trasach poza miastem.

Zalety silnika 1.0 BoosterJet:

  • Niskie zużycie paliwa, szczególnie w mieście.
  • Dobre przyspieszenie dzięki turbodoładowaniu.
  • Niższe koszty eksploatacji i serwisowania.

Wady:

  • Mniejsza elastyczność na wyższych obrotach w porównaniu do większych silników.
  • Może być mniej dynamiczny na dłuższych trasach lub przy większym obciążeniu.

Silnik 1.4 BoosterJet – Optymalna moc i wydajność

1.4 BoosterJet to mocniejsza i bardziej dynamiczna wersja silnika, która oferuje 140 KM. Jest to jednostka czterocylindrowa, która lepiej sprawdza się w przypadku osób, które często jeżdżą poza miastem, pokonują dłuższe trasy lub potrzebują lepszej dynamiki przy wyprzedzaniu. Dzięki turbodoładowaniu, silnik ten zapewnia płynne przyspieszenie i świetną elastyczność.

Zalety silnika 1.4 BoosterJet:

  • Lepsza dynamika i elastyczność w porównaniu do wersji 1.0.
  • Nadal stosunkowo niskie zużycie paliwa jak na oferowaną moc.
  • Idealny wybór dla osób, które szukają lepszych osiągów bez rezygnacji z ekonomii.

Wady:

  • Nieco wyższe zużycie paliwa w porównaniu do wersji 1.0 BoosterJet.
  • Wyższe koszty zakupu i serwisowania.

Silnik 1.4 BoosterJet SHVS – Hybrydowe wsparcie

Suzuki postawiło także na technologię hybrydową, wprowadzając system SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) w połączeniu z silnikiem 1.4 BoosterJet. System mild-hybrid wspomaga silnik spalinowy przy przyspieszaniu, co obniża zużycie paliwa oraz emisję CO2. Silnik ten oferuje moc 129 KM, a elektryczne wspomaganie sprawia, że jest bardziej oszczędny, szczególnie w warunkach miejskich.

Zalety silnika 1.4 BoosterJet SHVS:

  • Lepsza oszczędność paliwa w porównaniu do tradycyjnych silników benzynowych.
  • Wspomaganie przy przyspieszaniu poprawia dynamikę i komfort jazdy.
  • Ograniczona emisja spalin dzięki technologii mild-hybrid.

Wady:

  • Nieco wyższa cena w porównaniu do wersji bez hybrydy.
  • Hybrydowy system wymaga bardziej zaawansowanej konserwacji.

Silnik 1.6 DDIS – Diesla dla fanów niskiego zużycia paliwa

Silnik diesla 1.6 DDIS był dostępny w Vitarze do momentu, gdy coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin zmusiły producenta do wycofania go z oferty. Jednostka ta oferowała 120 KM i była idealnym wyborem dla osób pokonujących długie dystanse. Charakteryzowała się niskim zużyciem paliwa oraz wysokim momentem obrotowym, co przekładało się na dobrą elastyczność na trasie.

Zalety silnika 1.6 DDIS:

  • Bardzo niskie zużycie paliwa, szczególnie na długich dystansach.
  • Wysoki moment obrotowy, idealny do jazdy autostradowej.
  • Trwałość i wytrzymałość w długotrwałej eksploatacji.

Wady:

  • Wyższe koszty serwisowania związane z systemami emisji spalin (DPF, SCR).
  • Mniejsza dostępność ze względu na wycofanie silnika z oferty.

Który silnik Suzuki Vitara jest najlepszy?

Wybór najlepszego silnika zależy od indywidualnych potrzeb kierowcy. Oto nasze rekomendacje:

Typ kierowcyNajlepszy silnikDlaczego?
Miejski kierowca1.0 BoosterJetNiskie zużycie paliwa, kompaktowa jednostka do jazdy w mieście.
Miłośnik dynamicznej jazdy1.4 BoosterJetLepsze osiągi, płynna jazda na trasach.
Eko-kierowca1.4 BoosterJet SHVSHybrydowa technologia, oszczędność paliwa i ekologiczność.
Długodystansowiec1.6 DDISBardzo niskie zużycie paliwa na długich trasach.

Podsumowanie

Suzuki Vitara oferuje szeroką gamę silników, które odpowiadają na różne potrzeby kierowców. Dla osób poszukujących oszczędności paliwa w miejskich warunkach, najlepszym wyborem będzie silnik 1.0 BoosterJet. Jeśli zależy Ci na większej mocy i elastyczności, warto rozważyć 1.4 BoosterJet, a dla osób dbających o ekologię doskonałym wyborem będzie wersja hybrydowa 1.4 BoosterJet SHVS. Niezależnie od wyboru, każdy z silników Vitary zapewnia solidną wydajność i niezawodność, typowe dla marki Suzuki.