W samochodzie jest wiele podzespołów, które uznać można za kluczowe. Niewątpliwie należą do nich również klocki hamulcowe, które poprzez dociskanie do tarcz umożliwiają spowolnienie ruchu pojazdu, a także jego całkowite zatrzymanie. Warto nieco bliżej przyjrzeć się tym istotnym częściom samochodowym.
Jak zachowują się klocki hamulcowe w czasie hamowania?
W czasie procesu hamowania klocki są dociskane do tarcz. Powstaje wówczas tarcie, co wiąże się ze wzrostem temperatury do nawet 500 stopni Celsjusza. Z tego powodu tarcze i klocki hamulcowe muszą być bardzo wytrzymałe. Wiąże się to z wymogiem twardości okładziny. Twardość okładziny jest istotna, gdyż specjaliści nie mają dzisiaj wątpliwości, że miękkie klocki hamulcowe nie są zbyt wytrzymałe.
Warto też zdawać sobie sprawę z tego, że w czasie hamowania na skutek kontaktu z tarczą hamulcową, okładzina stopniowo ulega ścieraniu. Na szczęście obecnie w przypadku klocków hamulcowych nie stosuje się już raczej tak szkodliwych substancji jak azbest, ołów czy rtęć przez co nie jest to zagrożeniem dla kierowcy i jego pasażerów. Trzeba uważać jednak na tanie części samochodowe, gdyż niskiej jakości elementy wciąż mogą posiadać wymienione składniki. Zalecamy zatem, aby wybierać jedynie polecane klocki hamulcowe od uznanych producentów.
![polecane klocki hamulcowe](http://suzuki-blog.pl/wp-content/uploads/2019/11/polecane-klocki-hamulcowe5.jpg)
Klocki hamulcowe i ich rodzaje
Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że wyróżnia się kilka rodzajów klocków hamulcowych. Są to klocki: ceramiczne, organiczne, półmetaliczne oraz klocki o niskiej zawartości stali. Co ciekawe, klocki składają się z płyty podstawowej i okładziny ściernej, która wytwarzana jest z wielu różnych elementów.
W przypadku klocków półmetalicznych stosuje się co najmniej 65% metalu. Reszta to mieszanka materiałów nieorganicznych i grafitu. Tego typu klocki efektywnie wycofują ciepło, ale są bardzo twarde. Przekłada się to na szybkie zużywanie się tarcz hamulcowych. Klocki o niskiej zawartości stali są produkowane z materiałów organicznych. Udział metalu nie przekracza w nich 30%. Wyróżniają się dobrą przewodnością ciepłą. Są jednak dość drogie. Klocki organiczne wytwarzane są z węgla, szkła i kevlaru. Zawierają do 15% metalu. Są to elementy miękkie i ciche, ale szybko się zużywają. Z tego powodu w ogóle nie sprawdzają się przy agresywnej, dynamicznej jeździe. Klocki ceramiczne natomiast składają się z włókien ceramicznych, metali nieżelaznych oraz syntetycznego kauczuku. Zapewniają one stały współczynnik tarcia i nie są zbyt ścierne. Są idealnym rozwiązaniem dla osób preferujących na co dzień sportowy styl jazdy.