W samochodzie jest wiele podzespołów, które uznać można za kluczowe. Niewątpliwie należą do nich również klocki hamulcowe, które poprzez dociskanie do tarcz umożliwiają spowolnienie ruchu pojazdu, a także jego całkowite zatrzymanie. Warto nieco bliżej przyjrzeć się tym istotnym częściom samochodowym.

Jak zachowują się klocki hamulcowe w czasie hamowania?

W czasie procesu hamowania klocki są dociskane do tarcz. Powstaje wówczas tarcie, co wiąże się ze wzrostem temperatury do nawet 500 stopni Celsjusza. Z tego powodu tarcze i klocki hamulcowe muszą być bardzo wytrzymałe. Wiąże się to z wymogiem twardości okładziny. Twardość okładziny jest istotna, gdyż specjaliści nie mają dzisiaj wątpliwości, że miękkie klocki hamulcowe nie są zbyt wytrzymałe.

Warto też zdawać sobie sprawę z tego, że w czasie hamowania na skutek kontaktu z tarczą hamulcową, okładzina stopniowo ulega ścieraniu. Na szczęście obecnie w przypadku klocków hamulcowych nie stosuje się już raczej tak szkodliwych substancji jak azbest, ołów czy rtęć przez co nie jest to zagrożeniem dla kierowcy i jego pasażerów. Trzeba uważać jednak na tanie części samochodowe, gdyż niskiej jakości elementy wciąż mogą posiadać wymienione składniki. Zalecamy zatem, aby wybierać jedynie polecane klocki hamulcowe od uznanych producentów.

polecane klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe i ich rodzaje

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że wyróżnia się kilka rodzajów klocków hamulcowych. Są to klocki: ceramiczne, organiczne, półmetaliczne oraz klocki o niskiej zawartości stali. Co ciekawe, klocki składają się z płyty podstawowej i okładziny ściernej, która wytwarzana jest z wielu różnych elementów.

W przypadku klocków półmetalicznych stosuje się co najmniej 65% metalu. Reszta to mieszanka materiałów nieorganicznych i grafitu. Tego typu klocki efektywnie wycofują ciepło, ale są bardzo twarde. Przekłada się to na szybkie zużywanie się tarcz hamulcowych. Klocki o niskiej zawartości stali są produkowane z materiałów organicznych. Udział metalu nie przekracza w nich 30%. Wyróżniają się dobrą przewodnością ciepłą. Są jednak dość drogie. Klocki organiczne wytwarzane są z węgla, szkła i kevlaru. Zawierają do 15% metalu. Są to elementy miękkie i ciche, ale szybko się zużywają. Z tego powodu w ogóle nie sprawdzają się przy agresywnej, dynamicznej jeździe. Klocki ceramiczne natomiast składają się z włókien ceramicznych, metali nieżelaznych oraz syntetycznego kauczuku. Zapewniają one stały współczynnik tarcia i nie są zbyt ścierne. Są idealnym rozwiązaniem dla osób preferujących na co dzień sportowy styl jazdy.