Jak często należy wymieniać płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy to typowy płyn eksploatacyjny, który z czasem należy wymienić na nowy. Płyn układu hamulcowego traci z czasem pierwotne cechy, przez co jego rola  może w dużym stopniu się ograniczyć. Zużyty, wyeksploatowany płyn lub jego braki, będą skutkować m.in. brakiem hamowania i to niemal bez ostrzeżenia. Kiedy więc należy wymienić płyn hamulcowy, by taka sytuacja się nam nie przydarzyła?

Zacznijmy od tego, że układ hamulcowy to niemal najważniejszy z systemów, który odpowiada za nasze bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Chyba nikt nie wyobraża sobie jazdy autem, które nie jest w stanie się zatrzymać… Skuteczne działanie hamulców zależy z kolei w dużej mierze od prawidłowego poziomu i stanu płynu hamulcowego.

Co szkodzi płynom hamulcowym?

Standardowo płyn hamulcowy jest mocno higroskopijny, co oznacza, że bez problemu pochłania wilgoć. Im więcej wody przedostanie się z kolei do płynu, tym niższa temperatura wrzenia płynu i tym samym gorsze hamowanie. Woda w układzie hamulcowym szkodzi – nie da się ukryć. Dlatego warto wybrać płyn hamulcowy najwyższej klasy, który jest maksymalnie uodporniony na szkodliwe działanie wody.

W jaki sposób woda w płynie utrudnia hamowanie?

Płyn hamulcowy, który posiada zbyt duże ilości wody nie będzie w stanie osiągnąć odpowiednich temperatur. W momencie, gdy płyn w układzie hamulcowym zagotuje się i pojawią się tam pęcherzyki gazu, płyn przestanie prawidłowo przekazywać siłę z pedału hamulca na tłoczki w zaciskach klocków hamulcowych. Pedał stanie się wtedy bardzo miękki, a skuteczność hamulców spadnie niemal do minimum.

Jak często wymieniać płyn hamulcowy?

Producenci płynów hamulcowych i specjaliści największych koncernów samochodowych na świecie sugerują, że wymiana płynu hamulcowego powinna odbywać się minimum raz na dwa lata i nie rzadziej niż po przejechaniu 60 tys. kilometrów. Dotyczy to przede wszystkim najnowszych samochodów, wyposażonych w innowacyjne systemy EBS i ESP. Zasada jest prosta – im więcej systemów, tym auto bardziej wrażliwe na stan płynu hamulcowego.

Jaki płyn hamulcowy stosować?

Do prawidłowego działania układu hamulcowego płyn musi koniecznie posiadać odpowiednią lepkość, która umożliwi znacznie szybsze zmiany ciśnienia w układzie hamulcowym. Takie wymogi spełnia niemal każdy płyn hamulcowy DOT 4 od znanej i cenionej na rynku marki – np. Bosch, Valeo czy Valvoline.

Uwaga: Użycie standardowego płynu hamulcowego może minimalnie spowolnić działanie układu hamulcowego podczas hamowania. Z kolei w razie wypadku lub konieczności awaryjnego hamowania, nawet ułamki sekund będą bardzo istotne. Warto mieć to więc na uwadze, zanim zdecydujemy się na mówiąc kolokwialnie ‚byle jaki’ płyn hamulcowy.