Przepustnica, jak sama nazwa na to wskazuje ma za zadanie przepuszczać powietrze. Jednak skąd dokąd? Na jakich zasadach i w jakim celu? Żeby dowiedzieć się nieco więcej na temat działania jednego z głównych elementów silnika spalinowego, zapraszamy do przeczytania reszty artykułu.

Jak działa przepustnica powietrza?

Przepustnica powietrza ma za zadanie odpowiednie dozowanie powietrza, jakie przedostaje się do silnika samochodu. Coraz mocniejsze dociskanie pedału gazu w celu przyspieszenia powoduje otwarcie klapek przepustnicy do pozycji pionowej, dzięki czemu cała masa powietrza dostaje się do kolektora dolotowego. W ten sposób silnik osiąga większe obroty oraz większą moc, a w rezultacie samochód przyspiesza. Odwrotna sytuacja ma miejsce wówczas, kiedy kierowca chce zwolnić – wówczas klapki przepustnicy powoli się zamykają ustawiając się poziomo, co z kolei powoduje zamykanie dopływu powietrza do kolektora dolotowego i daje możliwość zatrzymania pojazdu. Warto również wspomnieć, iż przepustnica połączona jest z pedałem gazu za pomocą cięgła i linki gazu, lub może być sterowana za pomocą sterownika elektronicznego.

Przepływomierz powietrza – do czego służy?

Tuż obok przepustnicy, kolejnym istotnym elementem silnika samochodowego jest przepływomierz powietrza, lub inaczej przepływowy miernik masy powietrza, który mierzy, ile powietrza trafia do silnika. Przepustnica i przepływomierz są ze sobą powiązane i jedno działa przy pomocy drugiego elementu. Na podstawie jego wskazań komputer sprawdza i oblicza odpowiednią dawkę paliwa. Jest on bardzo istotnym elementem w silnikach benzynowych, ponieważ od jego działania i obliczeń zależy efektywność spalania i praca całego silnika, a co za tym idzie również ilość zużytego paliwa. Przepływomierz został umieszczony w układzie dolotowym powietrza, tuż za obudową filtra powietrza.

W zależności od typu samochodu wyróżnia się kilka rodzajów przepływomierzy: klapkowy, masowy oraz typu Vortex.

Przepustnica wydechu – pomiar głośności silnika to jej specjalność

Przepustnica wydechu, tuż obok przepustnicy powietrza i przepływomierza to kolejny, bardzo ważny element, który ma istotny wpływ na działanie całego samochodu. Głównym zadaniem przepustnicy wydechu jest kontrola głośności dźwięków, jakie wydaje układ wydechowy. Urządzenie to montowane jest tuż za katalizatorem, a regulacja przepływu spalin odbywa się za pomocą dźwigni zamontowanej w kabinie wewnętrznej samochodu. Przy całkowitym zamknięciu przepustnicy istnieje możliwość zredukowania głośności układu nawet do 10 dB.

Wszystkie wymienione powyżej elementy mają niebagatelny wpływ na działanie silnika oraz układu wydechowego samochodu benzynowego. Warto zdawać sobie sprawę z tego, jak dokładnie działa silnik i jakie są ewentualne przyczyny oraz objawy nieprawidłowego działania całego układu. Taka wiedza z pewnością pomoże nam cieszyć się płynną i bezawaryjną jazdą autem.